س09182018

Last updateس, 18 سپتامبر 2018 3pm

Back شما اینجا هستید: Home اخبارروز اخبار دیدگاه ها سازمان مسعود ــ انسان شناسی سازمان مجاهدین خلق ( دوره بعد از انقلاب 57)

سازمان مسعود ــ انسان شناسی سازمان مجاهدین خلق ( دوره بعد از انقلاب 57)

موضوع اصلی این کتاب سازمان مجاهدین خلق ایران است.در کتاب سازمان مسعود نویسنده کوشیده است با استفاده از منابع مختلف جنبه های مختلفی از زندگی در سازمان مجاهدین خلق را ترسیم کند. اگرچه فهرست بندی و نظم ارائه مطالب منطقی نیست ، نمی توان تحقیق و جمع آوری جامع نویسنده را نادیده گرفت. تلاش محسن زال برای تبیین فضای قرارگاه اشرف و شناساندن شخصیت مسعود رجوی به عنوان رهبر فرقه برای خواننده بسیار موفق است. به گونه ای که مخاطب خود را در فضای سنگین و بسته سازمان –که شدیدا تحت تاثیر خشونت ورزی ها و مفاسد اخلاقی مسعود رجوی ست– تصور می کند و از عمق وجود رنج می برد

 

سازمان مسعود

انسان شناسی سازمان مجاهدین خلق ( دوره بعد از انقلاب 57)

انجمن نجات مرکز فارس ـ 

سازمان مسعود (انسان شناسی سازمان مجاهدین خلق (دوره بعد از انقلاب 57)) عنوان کتابی است از محسن زال پژوهشگر و فعال ملی-مذهبی که در 384 صفحه و توسط انتشارات کویر در سال 1396 به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب سازمان مجاهدین خلق ایران است.
در کتاب سازمان مسعود نویسنده کوشیده است با استفاده از منابع مختلف جنبه های مختلفی از زندگی در سازمان مجاهدین خلق را ترسیم کند. اگرچه فهرست بندی و نظم ارائه مطالب منطقی نیست ، نمی توان تحقیق و جمع آوری جامع نویسنده را نادیده گرفت. تلاش محسن زال برای تبیین فضای قرارگاه اشرف و شناساندن شخصیت مسعود رجوی به عنوان رهبر فرقه برای خواننده بسیار موفق است. به گونه ای که مخاطب خود را در فضای سنگین و بسته سازمان –که شدیدا تحت تاثیر خشونت ورزی ها و مفاسد اخلاقی مسعود رجوی ست– تصور می کند و از عمق وجود رنج می برد.


برای نمونه در بخشی از دیباچه این کتاب می خوانیم:
“ بحث رقص رهایی ازمواردی است که تامل و وقت بسیاری از صاحب این قلم گرفته . از زنان شورای رهبری که با بحث رقص هایی همزمانی داشته اند حداقل سه تن تا به حال جدا شده اند ، بتول سلطانی و منظر صدرالاشراف و مریم سنجابی ، شدت و هیمنه اتفاق ” رقص و معراج” به حدی است که کمتر زنی حاضر می شود در خصوص آن سخن بگوید این که زنی حاضر شود به همبستری با مسعود که بعد از جدایی با کینه تمام از طرف جداشدگان مواجه می شود ، سخن بگوید و دیروز شرمگین خود را به تماشا بگذارد هزینه ایست که همه کس حاضر به پرداخت آن نیست ، زنان فکر میکنند این ماجرا می تواند آنان را ننگین کرده ودر زندگی خانوادگی آینده آنها نیز تأثیر منفی بگذارد، از این رو این قسمت را مسکوت می گذارند . دراین میان نگاه سنتی به زن در میان مردان نیز به عنوان عاملی نگهدارنده عمل میکند. نگاه سنتی گه پرداختن به مسایل ناموسی و جنسی را فی نفسه بد می داند ، و اصولاً ورود به این حوزه را غیر اخلاقی می داند ….
سیستم کنترل سازمان در مورد زنان موفق عمل کرده است و جداشدگان زن بر خلاف مردان بسیار معدودند، از آن جا که فقط بتول سلطانی از زنان شورای رهبری در خصوص رقص و معراج به صراحت سخن گفته ، تأیید آن تردیدهای بسیاری با خود داشته است . و فقط با نشانه های بسیاری که از دیگر مصاحبه شوندگان به دست آمده از نظر نگارنده تأیید شده و بعد وارد متن گردیده. حتی این که غلامعلی حسین نژاد از همسر یکی از دوستانش که مخفیانه با شوهرش بعد از جدایی رابطه داشته ، درباره ی رقص و سکس شنیده نیز مورد توجه قرار گرفته. حسین نژاد می گوید یکی از دوستانش در نشستی با اشاره همسرش با او به خلوت می رود و همسر وی گلوبندی به شوهر سابقش نشان می دهد و مدعی می شود که مسعود خود این گلوبندها را به گردن آن ها آویخته و همه آن ها را عقد کرده است ، شوهر زن از آن پس مسعود را با رکیک ترین القاب ( چون مادر … ) خطاب می نموده و تصور می کرده که همسرش توسط مسعود رجوی مورد تجاوز قرار گرفته ، ( حسین نژاد/گفتگو). “
متن پشت جلد کتاب به شرح زیر است :
“سازمان مسعود” انسان شناسی برهه بعد از انقلاب سازمانیست که بنیانگزارانش آرمان هایی هر چند مبهم اما انسانی داشتند ، شاخه غیر مارکسیست سازمان به رهبری مسعود بر آن است که میراث دار راستین بنیانگزاران بوده و از این رو مسیری که سازمان طی کرده اجتناب ناپذیر و زاده جبری منطق موقعیت است . ” سازمان مسعود ” سعی کرده نخست تفاوت منش بنیانگزاران و نحله مسعود را نشان دهد و بعد تاریخ بعد از انقلاب سازمان را با نگاهی انسان شناختی واکاود. سرنوشت مجاهدین که عموماً تحت تأثیر سازمان مجاهدین خلق ایران رقم خورده است سرنوشت آرمانگرایانیست که بیخود از خویشتن دست به اسلحه بردند و جان خود را به هیچ گرفتند و چیزی را جستند که هرگز به دست نیامد. این سرنوشت قابل تأمل و دانستن است، از آن رو که اندرزهایی از آن به دست می آید که در دوران طوفان زا و طوفان زده ما بسیار راهگشاست؛ تا شاید اگر فرصتی برای بالیدن پیش آمد، باد نکاریم و افسوس درو نکنیم. چنین باد .

   گزارش RAND

Rand 153 145
گزارش انستیتوی تحقیقات دفاعی آمریکا درمورد سازمان مجاهدین

   بتول سلطانی

Soltani 153x145
مجموعه مصاحبه ها

ابراهیم خدابنده

Ebrahim Khodabandeh 2015
مروری مختصر برفرقه های مخرب کنترل ذهن 

خروج ممنوع

HRW logo1 153 145
گزارش دیدبان حقوق بشر در مورد نقض حقوق انسانی در مجاهدین

مریم ستجابی

Sajabi Maryam 153x145
مجموعه مقالات 

ایرج مصداقی

mesdaghi goz93
271 سئوال مردم ازسازمان مجاهدین 

pericolum in mora

pericolum 153x145
خودکشی وخودسوزی درسازمان مجاهدین

Anne Singleton

annesingleton 153x145
مجموعه مقالات 

علی جهانی

Jahani Ali 400x
یادواره ها

کمپین خانواده

Campian Familie153x145
کمپین خانواده های اسرای سازمان مجاهدین

مهندس علی اکبرراستگو

Rastgou Ali 2
مجموعه مقالات

کریم غلامی

Karim Gholami 153x145
یادواره ها

تاسیس 100 اشرف!!؟ در آلمان

Hoshdar

هشدار کانون آوا به هموطنان ایرانی در خارج از کشور

محمدکرمی

mohammadkarami 153 145

وضعیت حقوق بشردر سازمان مجاهدین

کردکشی مجاهدین درعراق

Kurden Morvarid 153x145

مجموعه مقالات و اسناد

نقشه سایت کانون آوا

انتشارات

سازمان مجاهدین

  • تاریخچه سازمان مجاهدین
  • شورای ملی مقاومت
  • ارتش آزادیبخش
  • نقش زنان در تشکیلات
  • نظرات مجاهدین درمورد دیگرگروه ها

تروریسم وفرقه گرایی

  • انقلاب ایدئولوژیک مجاهدین
  • آیا مجاهدین یک فرقه هستند؟
  • مبارزه مسلحانه یا ترورکور؟
  • خشونت علیه جداشدگان و منتقدین
  • نقض حقوق بشر در تشکیلات
  • زندان وشکنجه درتشکیلات

لابیگری و خلافکاریهای مالی

  • لابی گری مجاهدین درغرب
  • انجمنهای پوششی مجاهدین 
  • سوء استقاده های مالی